SkrotSmart revolutionerar återvinningsbranschen med Recycla

Madicken | 2023-02-10

Vinnings nya koncept SkrotSmart moderniserar återvinningsbranschen. Nu ska koncernen växa med hjälp av Recycla. - Att synas där är en bra digital marknadsföringsstrategi för återvinningsföretag. Säger Maria Knutsson, marknadsansvarig på Vinning

Vinning är en expansiv koncern inom järn- och metallåtervinning som hittills varje år samlar in närmare 90 000 ton järn- och metallskrot men är i ständig tillväxt. Företaget rustar en traditionell bransch för morgondagens behov.

– Vi hjälper alla som vill återvinna, där inga volymer är för små och för företagen är det en del i att jobba effektivt med sin hållbarhet där det även påverkar lönsamheten, berättar Maria Knutsson, marknadsansvarig på Vinning.

För tre år sedan grundade koncernen ett eget ”drive through”-koncept: SkrotSmart. Syftet är att förenkla för mindre till mellanstora företag och privatpersoner att återvinna järn- och metallskrot.

– Istället för att åka långt till en traditionell skrotgård så erbjuder vi citynära ”drive-through”-stationer där man kör in enkelt med materialet, får hjälp med avlastning och snabbt får betalt innan man kör ut.

Digital jämförelsetjänst

SkrotSmart växer snabbt och har som mål att vara rikstäckande med 25-30 anläggningar i Sverige. Nu finns SkrotSmart i tolv städer mellan Trelleborg och Sundsvall. För att nå ut till fler nykunder har Recyclas digitala förmedlingstjänst kommit att spela en viktig roll för tillväxtresan.

– Det är alltid en lägre kostnad att behålla befintliga kunder jämfört med att attrahera och göra tidskrävande insatser för att få nya kunder. Här kommer Recycla med i bilden som en värdefull samarbetspartner för oss, säger Maria Knutsson.

Recycla är en digital jämförelsetjänst för återvinning och avfallshantering. Tjänsten går ut på att förmedla uppdrag från privatpersoner och företag till kvalitetssäkrade återvinningsföretag, så att alla kan hitta rätt lösning till bäst pris. Ett samarbete med Recycla ligger i linje med Vinnings vision med att digitalisera en traditionell bransch.

– Recyclas tjänster ligger i linje med hur vi vill affärsutveckla vår verksamhet, inte minst eftersom vi båda jobbar hårt med SEO och SEM. Marknaden i vår bransch svänger lite fram och tillbaka just nu, och allt fler får ”slåss om skrotet”. Vi behöver synas där kunden är intresserad av att upplysas och intresseras av återvinning, hållbarhet och lönsamhet, säger Maria Knutsson.

Enkelhet till återvinning

Hon betonar att Vinning satsar hårt på att försöka synas mer på den digitala marknaden för att attrahera fler kunder.

– Här kan Recycla hjälpa oss i högsta grad. Vi har mycket att vinna på att tillsammans göra kampanjer och insatser inom SEO, SEM och sociala medier eftersom vi delar vision och vill hjälpa fler att uppnå enkelhet till återvinning. Det finns ingen anledning att jobba dubbelt när man kan jobba enkelt men tillsammans.

Under vintern gör Vinning en nystart för att få alla sina bolag att integreras i Recyclas förmedlingstjänst.

– På så sätt kan vi så effektivt som möjligt ta oss an både små och stora uppdrag. En tydlig uppsida är att det är enkelt för kunden att när som helst på dygnet skicka en förfrågan – och det ger ju en fin tillgänglighet för oss att leverera på, säger Maria Knutsson.


(Text ovan är tagen från artikel i Dagens Industri. Läs hela artikeln här.)